Πέμπτη 21 Ιουλίου 2016

Υπάρχουν χρυσόψαρα εδώ...?



Σαν τα καράβια φαίνονται τη νύχτα τα νησιά
σταματημένα μεσ’ στην μέση του πελάγου
Έχει η ανάσα τους μια γεύση, μια γεύση απ’ τα παλιά
που αναστήθηκαν με κόλπα κάποιου μάγου...

Εσύ δεν ήσουνα που μίλαγες για ιπτάμενες στιγμές;
Εσύ δεν ήσουνα που έκλαιγες γι’ αγάπη;
Εσύ δεν έλεγες «οι άνθρωποι δε θέλουν διαταγές
από ανθρώπους μηχανές στο ρόλο του προστάτη»;

Μ’ ένα τσιγάρο σαν μεγάλη κιμωλία
μοιάζεις με φάρο που σκοντάψανε τα πλοία
Μ’ ένα τσιγάρο σαν μεγάλη κιμωλία
μοιάζεις με φάρο που σκοντάψανε τα πλοία...


Εσύ δε μ’ έμαθες ν’ αφήνω να μακραίνουν τα μαλλιά;
Στα παλιατζίδικα τα ρούχα σου ζητούσες
Γιατί η αξία που μέσα μας φωλιάζει πιο βαθιά
είναι η ελεύθερη ζωή που ήθελες να ζούσες...

Υπάρχουν χρυσόψαρα εδώ; απάντησε μου
Μέσα στη γυάλα τελειώνει το νερό
Υπάρχουν χρυσόψαρα εδώ; απάντησε μου
Ή παραμένει πάντα μαύρος ο βυθός;

 Μ’ ένα τσιγάρο σαν μεγάλη κιμωλία
μοιάζεις με φάρο που σκοντάψανε τα πλοία
Μ’ ένα τσιγάρο σαν μεγάλη κιμωλία
μοιάζεις με φάρο που σκοντάψανε τα πλοία..

Στίχοι: Μ. Ξυδούς-Μουσική: Π. Σπυρόπουλος- Ερμηνεία: Πυξ-Λαξ


Υ.Γ. Αυτός ο κόσμος συνεχίζει να μας πληγώνει...

Τετάρτη 13 Ιουλίου 2016

Νίκος Σταυρίδης: Ένα γέλιο κρεμασμένο στο μπαλκόνι μας...

 "Το γέλιο είναι η πιό κοντινή απόσταση ανάμεσα σε δύο ανθρώπους", είχε πει κάποτε ο Δανός κομφερασιέ και κωμικός Βίκτορ Μπορτζ. Και η αλήθεια είναι, πως σε τούτο εδώ τον τόπο, είχαμε την τύχη να μεγαλώσουμε και να έρθουμε κοντά με  μερικούς, πραγματικά τεράστιους, κωμικούς ηθοποιούς.

  Εστερνιστήκαμε τα λόγια τους, ξεκαρδιστήκαμε με τις ατάκες τους, γελάσαμε ή μάλλον πιό σωστά κλάψαμε από τα γέλια που μας προξένησε το αυθεντικό παίξιμο τους.
Ήρθανε κοντά μας με ένα μαγικό τρόπο, μπήκανε στα σπίτια μας λες και ήταν δικοί μας άνθρωποι και στο τέλος, κάποιους από αυτούς, όπως τον Νίκο Σταυρίδη, τους... κάναμε παντιέρα στις χαρές μας, όταν θέλαμε να γελάσουμε, και σημαία στις λύπες μας όταν κλαίγαμε και είχαμε ανάγκη το γέλιο...

  Ο Νίκος Σταυρίδης γεννήθηκε το 1910 στο Βαθύ Σάμου. Από μικρός ήταν σκανταλιάρης και αεικίνητος ως παιδί αλλά και αργότερα στην εφηβεία του.  Ένας νέος με περισσή ενέργεια που μεγάλωσε φτωχικά στα δύσκολα χρόνια των αρχών του προηγούμενου αιώνα.

 Ξεκίνησε την καριέρα του σε ηλικία μόλις 19 ετών, το 1929, συμμετέχοντας σε μουσικές παραστάσεις, επιθεωρήσεις και οπερέτες.
Η φωνή του, που είχε χαρακτηριστικά τενόρου, τον βοήθησε στο ξεκίνημα του και η καθιέρωση του ήταν θέμα χρόνου.
 Την δεκαετία του 30΄και αυτή του 40΄ (εν μέσω δευτέρου παγκοσμίου πολέμου), δημιούργησε δειλά δειλά τους δικούς του θιάσους και συνεργάστηκε με τα μεγαλύτερα ονόματα της εποχής. Από τις αδερφές Καλουτά (ο ίδιος σε συνέντευξη του δήλωσε γοητευμένος και κυριευμένος από το τρακ όταν τις πρωτογνώρισε), την τεράστια Ρένα Βλαχοπούλου και την Καίτη Ντιριντάουα, μέχρι τον Βασίλη Αυλωνίτη, τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο και την Σοφία Βέμπο αλλά και πολλούς άλλους ακόμα.
Προς τα τέλη της πολύπαθης για όλο τον κόσμο, δεκαετίας του 40΄, ξεκίνησε και η σταδιοδρομία του στον θρυλικό ελληνικό κινηματογράφο. 
 Ταινίες όπως τα φιλμ "Ελα στον θείο" (1950), "Η ωραία των Αθηνών (1953), "Οι παπατζήδες" (1954), "Γραφείο Συνοικεσίων" (1956), "Η φτώχεια θέλει καλοπέραση" (1958), "Οι δοσατζήδες" , "Δουλειές με φούντες" (1959),  "Κίτρινα Γάντια (1960) με τον Γιάννη Γκιώνάκη, "Ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης" με τον Μίμη Φωτόπουλο (1962), "Κορόϊδο γαμπρέ" (1962),  "Ο εξυπνάκιας" με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ (1966), "Ο ανακατωσούρας" (1967), "Αριστοτέλης ο επιπόλαιος" (1970), "Ο άνθρωπος ρολόϊ" (1972) και πολλές άλλες ακόμα... σπάσαν τα ταμεία στις κινηματογραφικές αίθουσες και οι ατάκες του τρομερού και φοβερού Σαμιώτη έδιναν και έπαιρναν.
 

Συνέχισε στο θέατρο και στις επιθεωρήσεις (αλλά και τις πρόζες), όντας ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα του χώρου για περισσότερο από τρεις δεκαετίες.
  Χαρακτηριστικό του παιξίματος του, ήταν το νεύρο, η συνεχόμενη κίνηση σε κάθε πιθανή σπιθαμή του κινηματογραφικού πλατό, το ιδιαίτερο γέλιο του και οι απίστευτές ατάκες, που ήταν και το σήμα κατατεθέν του.
 Αγαπητός από όλους τους ανθρώπους του χώρου, βοήθησε πολλούς νέους συναδέλφους του στα πρώτα τους βήματα στην ηθοποιία, έμεινε στην ιστορία ως ένας ξεχωριστός κωμικός ηθοποιός με ήθος και πάθος για αυτό που έκανε.
Μοναδική στιγμή στα νούμερα της επιθεώρησης που έκανε ήταν ο ρόλος του ως... Λιγνός (τον Χοντρό επαιζε ο Γιώργος Τζίφος), το 1984. Ρόλος που ταίριαζε γάντι στο παρουσιαστικό και το μπρίο του, ενώ κινηματογραφικά αξέχαστοι έχουν μείνει οι ρόλοι του ως Γρηγόρη (ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης με συμπρωταγωνιστή τον Μίμη Φωτόπουλο) και Αριστοτέλη (Αριστοτέλης ο επιπόλαιος) που έπαιζε έναν μπερμπάντη, γλεντζέ εργοστασιάρχη που χάλαγε τα λεφτά του στα μπουζούκια και την καλοπέραση.

 Κεφάτος, γελαστός, ένας ηθοποιός σπάνιας πάστας ο Νίκος Σταυρίδης, συνέχισε να βρίσκεται στον χώρο μέχρι τα τελευταία χρόνια της ζωής του, κάνοντας (σπάνιες είναι η αλήθεια) εμφανίσεις κυρίως σε νούμερα επιθεώρησης.
 "Άρρωστος" Ολυμπιακός, ζούσε μια ήρεμη ζωή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, καθώς ουδέποτε υπήρξε δημοσιοσχεσίτης και κοσμικός.  Έφυγε από την ζωή σε ηλικία 77 ετών στην γενέτειρά του την Σάμο, εκεί από όπου ξεκίνησε η μεγάλη του πορεία στον χώρο του θεάτρου.
 
Παθιασμένος και αέρινος πάνω στο σανίδι, επικοινωνιακός, αστείος και ατακαδόρος, ένας μοναδικός αρτίστας που σου έδινε την εντύπωση ότι γεννήθηκε για να μοιράζει απλόχερα το γέλιο στους συνανθρώπους του.
  "Ένας ηθοποιός πρέπει να φλέγεται εσωτερικά, με φαινομενική άνεση εξωτερικά", είχε πει κάποτε ο Άντον Τσέχωφ. Ο Νίκος Σταυρίδης ήταν, μετά βεβαιότητας, η απόλυτη ενσάρκωση της παραπάνω ρήσης... Τα ξαναλέμε.

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016

Το ταξίδι μιάς σταγόνας...



Θα΄θελα να'μουνα σταγόνα,
δροσοσταλίδα φθινοπωρινής βροχής,
εαρινή σταξιά αγάπης
σταλαγματιά δροσιάς ψυχρής...

Να'σταζα πάνω στο κορμί σου
ψιλόβροχο να μουν θαρρείς
και καταρράκτης να γενόμουν
μες στο λιοπύρι της δικής σου γης...

Στα στήθια σου να μουν ρυάκι
στα χείλη γάργαρο νερό
και στα μαλλιά σου να 'μουν άλας
σαν απ΄την θάλασσας φευγιό...

Και αυτή την τόσο μαγική πορεία
ταξίδι θα την έλεγα χωρίς επιστροφή
θα ταν για μένα ο γύρος του κόσμου
θα ταν σα να'χα ζήσει απ'την αρχή...
 
 
 
Αυτή ήταν η συμμετοχή μου στο 12ο Συμπόσιο Ποίησης που διοργανώνει η Αριστέα από το blog "Η ζωή είναι ωραία" - http://princess-airis.blogspot.gr/
Αυτό το δρώμενο είναι το αγαπημένο μου και μέσω αυτού παρακολουθώ ανθρώπους να εκφράζουν τα συναισθήματα τους, να βελτιώνονται, στην ομολογουμένως δύσκολη ποιητική γραφή, και να μοιράζονται μαζί μας τις πιό ιδιαίτερες σκέψεις τους... Της είμαι πραγματικά ευγνώμων. Ευχαριστώ πολύ όσους με ψήφισαν και με διάβασαν.
 
Υ.Γ. Μιά έτσι, μιά αλλιώς είμαι. Σκαμπανεβάσματα έχω ο...ποιητής στα γραπτά μου. Που θα πάει όμως η κορυφή δεν θα αργήσει να έρθει! Και τότε.................. περιμένω από την Αριστέα έναν καμβά με ένα τσίτσιδο μωρό! Ολοτσίτσιδο (Ααααα δεν ξέρω μου το υποσχέθηκε). Καλό μήνα να έχουμε!

Τρίτη 21 Ιουνίου 2016

Απ΄το αεροπλάνο...

Τι και αν πόνεσες, τι και αν έκλαψες, αν δεις τα πράγματα με καθαρή ματιά, 
όλα θα σου φανούν ασήμαντα μπροστά στα σημαντικά της ζωής.

Κι αν νιώθεις μόνος και δυστυχισμένος, παρωχημένος και αδειανός, 
καθάρισε την στάχτη απ τα μάτια σου και δες το φως πέρα από το σκοτάδι.

Γιατί μερικά ταξίδια δεν τελειώνουν ποτέ, γιατί όλα τα νομίσματα έχουν πάντα δύο όψεις...


Πολύ με πίκρανες ζωή
μακριά θα φύγω ένα πρωί
θ’ ανέβω σ’ ένα αεροπλάνο
να δω τον κόσμο από κει πάνω...

Όταν κοιτάς από ψηλά, μοιάζει η γη με ζωγραφιά
και συ την πήρες σοβαρά, και συ την πήρες σοβαρά...
 
Μοιάζουν τα σπίτια με σπιρτόκουτα
μοιάζουν μυρμήγκια οι ανθρώποι
το μεγαλύτερο ανάκτορο
μοιάζει μ’ ένα μικρούλι τόπι...

Κι όλοι αυτοί που σε πικράνανε
από ψηλά αν τους κοιτάξεις
θα σου φανούν τόσο ασήμαντοι
που στη στιγμή θα τούς ξεχάσεις...

 Στίχοι: Σώτια Τσώτου-Μουσική-Ερμηνεία: Κώστας Χατζής

Δευτέρα 13 Ιουνίου 2016

Εχθρός του ανθρώπου ο... άνθρωπος

  Τρία γεγονότα. Η δολοφονία του 14χρονου από (κατά πάσα πιθανότητα) συνομήλικο του. Το μακελείο στο Ορλάντο σε μπαρ που σύχναζαν ομοφυλόφιλοι. Και τέλος, τα τρομακτικά επεισόδια και οι μάχες σώμα με σώμα από Άγγλους και Ρώσους χούλιγκανς στην Γαλλία, στα πλαίσια του Euro 2016.

 Δε μπορώ να καταλάβω. Ειλικρινά αδυνατώ να συνειδητοποιήσω τι γίνεται με μας. Με αυτή την φρικιαστική ράτσα των ανθρώπων. Και τα τρία γεγονότα με συγκλόνισαν. Ιδιαιτέρως τα δύο πρώτα. Ασύλληπτες τραγωδίες που το μυαλό μου δε μπορεί να τις επεξεργαστεί ακόμα και τώρα που γράφω αυτό το κείμενο.

 
 Διαβάζω δεξιά και αριστερά. Αναλύσεις. Γνώμες. Απόψεις. Καφριλίκια Όλα μαζί σε έναν αχταρμά μίσους και κριτικής. Φταίει η παιδεία που δίνουμε στα παιδιά μας. Οι Μουσουλμάνοι. Η αστυνομία. Το κράτος. Τα συμφέροντα. Όλοι και όλα φταίνε. Εκτός από  την αφεντιά μας. Άλλωστε τι σχέση έχουμε εμείς με τα παραπάνω γεγονότα?

 Δεν οπλίσαμε εμείς το χέρι του νεαρού που σκότωσε τον φίλο του κόβοντας του τον λαιμό. Ούτε γαζώσαμε εμείς με σφαίρες εκατοντάδες άτομα στο μπαρ του Ορλάντο. Και εννοείται δεν είμαστε στα γήπεδα της Γαλλίας και τα σπάμε και πλακωνόμαστε με άλλους οπαδούς. 
 Μήπως όμως τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι? Μήπως πρέπει να αναθεωρήσουμε τις αξίες και την ζωή που κάνουμε ο καθένας ξεχωριστά? Μήπως πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως οποιαδήποτε πράξη  (καλή η κακή) γίνεται σε αυτό τον κόσμο επηρρεάζει ακόμα και τις πιό απλές καταστάσεις χωρις να το καταλαβαίνουμε?

 Όλα είναι αλληλένδετα. Όλα. Ο καθένας απο μας ξεχωριστά παίζει ρόλο (μικρό η μεγάλο δεν έχει σημασία) σε αυτό που ονομάζουμε καθημερινότητα και ζωή. Αναλογιστείτε απλά πως μπορεί ένα φωτεινό παράδειγμα (όπως λέμε και ξαναλέμε για ανθρώπους που όντως αξίζουν το όρο...),να επηρρεάσει εκαντοντάδες χιλιάδες κόσμο.
 Αναλογιστείτε τώρα και το αντίθετο. Πως ένα άσχημο γεγονός ή μια άσχημη πράξη μιάς ομάδας η ακόμη και ενός ανθρώπου, μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω σε μιά οικογένεια, ένα μικρό χωριό, μια μεγάλη πόλη, μια τεράστια χώρα και πάει λέγοντας.
 
 Αλλά έτσι είμαστε οι άνθρωποι και δεν υπάρχει περίπτωση να αλλάξουμε. Ότι θεωρούμε πως δεν μας ακουμπά, δεν μας ενδιαφέρει. Όταν το κακό με τον ένα η άλλο τρόπο χτυπήσει την πόρτα μας, τότε αρχίζουμε να καταριόμαστε θεούς και δαίμονες. 

 Τότε μόνο (και όχι πάντοτε...) κατανοούμε τα λάθη μας. Ειναι λυπηρό, τραγικό και πραγματικά αδιανόητο αυτό που συνέβη αυτές τις μέρες. Βαδίζουμε πλέον ολοταχώς προς τα πίσω.  Σε έναν...μεσαίωνα που δεν θα έχει ξαναυπάρξει όμοιος του.
 Τρέμω και να σκεφτώ μονάχα αυτά που θα ακολουθήσουν. Αυτή είναι η αλήθεια. Αν δεν γίνει κάτι, αν δε κάνουμε κάτι δραστικό ο καθένας για τον διπλανό του, για τις ζωές μας, η κατάσταση θα χειροτερεύει. Σε λίγο και να το θυμάστε, δε θα λειτουργούμε μόνο ως τέρατα, αλλά θα τους μοιάζουμε και στην όψη...



"Όποιος δεν φοβάται το πρόσωπο του τέρατος, πάει να πει ότι του μοιάζει. Και η πιθανή προέκταση του αξιώματος είναι, να συνηθίσουμε τη φρίκη, να μας τρομάζει η ομορφιά..."

Μάνος Χατζιδάκις

Τετάρτη 1 Ιουνίου 2016

Φαρμάκι τον έκανες τον καφέ...

 Ρε δεν είστε στα καλά σας εκεί στη Κουμουντούρου (που λέει και ένας φίλος). Που να το πω και ποιός να με πιστέψει. Ντάξει, το 24 τοις εκατό στο φουπουά να το καταπιώ... 

  Τον φόρο στην συνδρομητική τηλεόραση να το προσπεράσω, την αύξηση σε είδη πρώτης ανάγκης να το αντέξω, την μείωση μισθών και συντάξεων... την συνήθισα ήδη, αλλά όχι και τον καφέ ρε Αλέξη.Τι σόι cool είσαι ρε συ???

 Μα είναι δυνατόν? Ένα πράγμα έμεινε να μας θυμίζει ότι είμαστε Έλληνες (... αμέ ο καφές περικαλώ προς τι το μειδίαμα???) και βαλθήκατε να μας το πάρετε και αυτό. Τι ακρίβεια είναι αυτή ρε παιδίι μου. Γαμώ, εεε μπιπ τα φρεντοτσίνα μου δηλαδή μέσα. Καλοκαιράκι προ των πυλών (τι προ δηλαδή που μπήκε και μας τσουρουφλάει κιόλας) και πως θα την βγάλουμε χωρίς μπύρα και καφέ?? Μου λέτε?

 Οι μισοί από εμας θα κουτουλάμε μεταξύ μας τα πρωινά και οι άλλοι μισοί θα κουτουλάμε τα βράδια από την έλλειψη των παραπάνω αγαθών... 
 Δεν κοροιδεύω, μιλάω σοβαρά. Αυτό που παραδέχομαι όμως στην αρμάδα του Σύριζα και των λοιπών αντιπολιτευτικών δυνάμεων είναι η... φερεγγυότητα των λόγων τους. Ότι και να λένε, το εντελώς αντίθετο γίνεται. Έχουν πρόγραμμα τα παιδιά όχι αστεία. 

 Και σιγά δηλαδή που θα κάτσουν να σκάσουν με την πάρτη μας. Και τι έγινε δηλαδή που οι Γάλλοι... καίνε το Παρίσι και οι Βενεζουελανέζοι δεν έχουν να φάνε και κάνουν πλιάτσικο στα σούπερ μάρκετ?  Δεν μας ακουμπάνε αυτά. Εδώ δε μας ακούμπανε τα δικά μας. Και ποιον νοιάζει που οι συνταξιούχοι συνωστίζονται για ένα πιάτο φαί στα συσσίτια και οι νέοι μας μεταναστεύουν? Σιγά τα λάχανα, η μάλλον τα καρπούζια μιάς και είναι και φρούτο της εποχής.

Αυτό που θα πρέπει να καταλάβουμε ως Έλληνες που τιμούμε την ιστορία μας, είναι πως ο καφές είναι ένα αγαθό που κατακτήσαμε με αίμα, δάκρυα,ιδρώτα και... ζάχαρη (ενίοτε και ζαχαρίνη).

 Και πως οι παρελάσεις και τα χαιδευτικά επιφωνήματα (πριγκιπισσά μου, βασίλισσα μου, ζωή μου, ερωτά μου, μωρό μου, ξεκωλάκι μου, κερατούκλη μου, κλπ κλπ), είναι δεύτερη φύση μας, γιαυτό θα πρέπει να μην παραχωρήσουμε σπιθαμή από δαύτα και να βάζουμε τον κάθε... Φίλη στην θέση του.

 Άντε συγχύστηκα πάλι και είναι και αρχές του μήνα και έχω και τα γυναικεία πόδια να με περικυκλώνουν ολοένα και περισσότερο τώρα που σφίγγουν οι ζέστες και τι θα γίνει δε ξέρω. Πως θα βγει αυτό το καλοκαίρι απορία το έχω. Δε πάμε στον Άδωνι για καφέ λέω εγώ...

"Όπου κι αν πας θα 'σαι πάντα εδώ, θα 'χεις κλειδί και θ' ανοίγεις την πόρτα, 
όμως φοβάμαι μωρό μου μη φύγω εγώ, έλα να πάμε οι δυο μας μια βόλτα..."



Στίχοι-Μουσική: Στ. Κραουνάκης-Τραγούδι: Αλ. Πρωτοψάλτη


Υ.Γ. Καλό μήνα και καλό καλοκαίρι να έχουμε...

Κυριακή 29 Μαΐου 2016

Η Πόλις...

 
"Είπες· «Θα πάγω σ’ άλλη γη, θα πάγω σ’ άλλη θάλασσα.
Μια πόλις άλλη θα βρεθεί καλλίτερη από αυτή.
Κάθε προσπάθεια μου μια καταδίκη είναι γραφτή·
κ’ είν’ η καρδιά μου — σαν νεκρός — θαμένη.

Ο νους μου ως πότε μες στον μαρασμόν αυτόν θα μένει.
Όπου το μάτι μου γυρίσω, όπου κι αν δω
ερείπια μαύρα της ζωής μου βλέπω εδώ,
που τόσα χρόνια πέρασα και ρήμαξα και χάλασα.»

Καινούριους τόπους δεν θα βρεις, δεν θα βρεις άλλες θάλασσες.
Η πόλις θα σε ακολουθεί. Στους δρόμους θα γυρνάς
τους ίδιους. Και στες γειτονιές τες ίδιες θα γερνάς·
και μες στα ίδια σπίτια αυτά θ’ ασπρίζεις.

Πάντα στην πόλι αυτή θα φθάνεις. Για τα αλλού — μη ελπίζεις—
δεν έχει πλοίο για σε, δεν έχει οδό.
Έτσι που τη ζωή σου ρήμαξες εδώ
στην κώχη τούτη την μικρή, σ’ όλην την γη την χάλασες..."


 

Ποίηση: Κ. Καβάφης-Απαγγελία: Δ. Χορν-Μουσική: Ε. Ρεμπούτσικα


Υ.Γ. 29-05-1453

Αναγνώστες

Page translation